'FRA SKYGGER TIL LYS' & 'HVOR GÅR VI HEN?'

‘Vi er i en filmisk verden. De er for mig scenerier, der foregår i to forskellige verdener. I skyggesiden og fremme i lyset. Eller er det underbevidsthed og virkelighed? I ‘Skygger’ er der en forgrund og en baggrund med to parallelle verdener. I ‘Hvor’ løber vi ind i optøjer undervejs igennem sangen. ‘Skygger’ var et lydbillede, længe før der kom en sang ud af det. Jeg
sammenligner altid arbejdet med den slags sange med en malers søgen. Lag på lag smører man farver på, indtil man kan begynde at kradse, børste, slibe og skære i lagene.

 

Pludselig en dag kommer en slags motiv til syne. Man forstærker det med nye penselstrøg. Sommetider ser man noget, det træder frem, men forsvinder så igen. Og så en tidlig morgen efter at have arbejdet hele natten, holder man en pause.

 

Går ned i køkkenet, bider i et æble, drikker et halvt glas vin, går tilbage op ad trappen, åbner døren til den øverste altan ud mod Montanagade. Kigger hen på AROS, Rådhustårnet og over byens tage. Dagen gryr og byen strækker sig, vender sig om og ligger et kvarter længere. Det er i den kunstpause, det sker. Nu gi’r det pludselig mening. Det er færdigt.

 

‘Skygger’ består i sin grundform af tre elementer: En bid strygere fra Stravinskys ‘Le Sacre de Printemps’, beats og trommesamples fra Michael Friis og rå mængder af lyde, som jeg havde vredet igennem ekkomaskiner, rum og andre processorer.

 

Jeg strakte det hele ud og indspillede mere og mere. På et tidspunkt varede collagen 52 minutter. Men der var ingen struktur a la en konventionel sang. Jeg nåede punktet hvor det var på tide at skære ned, ridse og kradse for at se og høre, om det bare var tom meningsløs lyd.

 

Lars indspillede trommer, så der er to trommeslagere. Jakob indspillede Epiphone Rivoli bas og de tre bliver grundstammen i en stram rytmisk struktur i modsætning til den flydende collage, vi kom fra. Tracket blev nu mere vertikalt og rytmisk. Men melodi, tekst eller egentlige harmoniske forløb kom først senere.

 

Inden for året der er gået har Noah Maltsberger medvirket long distance på forskellige tracks. Noah var med i bandet nogle år. Han bor i Boston, hvor han stadig spiller guitar i forskellige combos på joints og spillesteder. Vi har jævnligt været i kontakt i de mellemliggende år.

 

Da pandemien rasede på sit højeste indspillede Noah forskellige guitar forslag til ‘Skygger’. Fra midt i omkvæd 2 er det ham, der tordner ind med sin guitar fra Boston. Michael Jensen indspillede samtidig lækkert meddigtende piano, orgel og keyboards på begge sange. Sjovt nok er det den mindst guitarorienterede indspilning til dato.

 

På ‘Hvor Går Vi Hen?’ får vi hjælp til det vokale af Hali og Mathilde Holt. Og Troels har sunget fedt vocoderkor. En dag kom René Wiborg forbi og pløjede noget Les Paul guitar ind. Han var i studiet et par gange. René spiller med i det tungt spillende JP & Yeti.

‘Fra Skygger Til Lys’
Karl-Erik Pedersen: sang, keys og lyde
Lars Sletten Thomsen: trommer og kor
Jakob Ottesen: Epiphone Rivoli Bass
Michael Friis: trommer og percussion
Michael Jensen: keys, piano og kor
Noah Maltsberger: guitar
Troels Mikaelsen: kor


‘Hvor Går Vi Hen?’
Karl-Erik Pedersen: sang, klokkespil, elektriske- og akustiske guitarer, slide guitar, keys og lyde.
Jakob Ottesen: Fender Jazz Bass og kor
Lars Sletten Thomsen: trommer, perc og kor
Michael Jensen: orgel
Troels Mikaelsen: vocoder kor
René Wiborg: leadguitar
Mathilde Holt,

Hali: kor


‘Som et lille kuriosum får I lige cueteksten til ‘Skygger…’


we would mix our molecules baby
to find explosives new to mankind
we would run out of money
and you’d dance dance honey
then we’d check into sleazy motels
to pretend we’d get some sleep
we would leave the secret formulas
on the back of the toilet seats
and we’d sneak out the backdoor
I’d suck the marrow from your bones
on diners from hell
and when we’d run out of money
you could do your dance honey
you could dance_____